יום רביעי, 10 במרץ 2010

חאלפאן, בן-אריה, רצח-עם בארמניה, מקומה של התקשורת

המאמר נכתב ע"י ע.צופיה ונערך ע"י ד"ר דוד סיון, עורך פורום ארץ הצבי.

חאלפאן, בן-אריה, רצח-עם בארמניה, מקומה של התקשורת
ע. צופיה

דאחי חאלפאן הוא כנראה האיש הידוע ביותר בנסיכות דובאי, אך מחוץ לנסיכות מעטים שמעו עליו (משטרת דובאי). לפני כשלושה שבועות נפלה לידו הזדמנות פז. אל-מבחוח, פעיל מרכזי וראשי בארגון החמאס נרצח במיטתו בבית המלון. אין צורך בחכמה יתרה בכדי לדעת למי היה את המניע החזק ביותר לרציחתו. למוסד. ולמי היו הכלים הטובים היותר לרציחתו? למוסד.כאשר האשם כבר ידוע וברור, נותר רק לסמן את המבצעים ודרכי פעולתם. נסיכות דובאי מרושתת במערכת מצלמות מעוררת הערצה. כל בנין גדול, כל מלון, כל מסדרון, כל מרכז קניות, שדות תעופה, משרדי מדינה וכדומה. הכול מצולם 24 שעות ביממה. לא נותר אלא לנתח את התמונות ולנסות להרכיב מהן את מהלך הרצח ולעלות על עקבות המבצעים. הפרסומים הראשונים היו מרשימים. ראינו אנשים עוקבים אחר הנרצח, מחליפים עמדות וזהויות ואף נכנסים לחדרו. בתחילה זוהו 8 מבצעים. דאחי חאלפאן זכה במחיאות כפיים וקריאות הערצה מכל רחבי העולם. גם מפתאים בישראל שתמיד שמחים לאיד. אך ההתעניינות החלה לגווע ואז הוסיף לנו חאלפאן עוד 7 מבצעים והמספר גאה ל-‏15. זה החל להתמיה. חמש-עשרה מבצעים לרצח אחד? נשמע קצת מוגזם.אך חאלפאן המשיך, הוסיף עוד 9 והגענו ל-‏26. נאמר לנו שאין זה הסוף עוד 4 בדרך. פה זה הפך לבדיחה. 30 אנשי מודיעין לשם חיסול אדם אחד? הרי ככול שרב מספר המשתתפים הסיכוי לגילוי גדל וגדל. מה, המוסד מטומטם?טוב, חאלפאן זכה ברגעי התהילה שלו אך, ככול שחקן מתחיל הוא לא ידע מתי לעצור.
האיש האהוד ביותר על משטרת ישראל הוא שר החוץ דהיום, אביגדור ליברמן.מר ליברמן מפרנס בכבוד את מערכת יחסי הציבור של משטרת ישראל כבר 14 שנים. אם נדמה לרגע שהציבור אינו חושב טובות על המשטרה, מיד מוזמן מר ליברמן לחקירה. בדרך כלל צלמי הטלוויזיה והכתבים הפליליים יודעים זאת קודם והם כבר פינו לעצמם זמן שידור וממתינים בסבלנות בפתח משרדי החקירה. לרוב מדובר על חקירה חדשה כי הרי כמה כבר אפשר למתוח חקירות קודמות? הראשונה הרי החלה בשנת 1996. מר ליברמן, כמו כל נחקר אחר, מוזהר מפני גילוי פרטי החקירה, אך ראה זה פלא, תוך שעה העיתונאים יודעים לפרטי פרטים את הנאמר בחקירה. ופלא נוסף, הפרטים תמיד מוכיחים בצורה נמרצת ונחרצת את אשמתו של מר ליברמן. כמובן שפרט זניח, כמו אי הגשת אישומים כתוצאה מחקירות אלו במשך 14 השנים האחרונות לא יפגמו ביחסי הציבור הנפלאים שהמשטרה זוכה. הרי היה כבר מפקד תחנת משטרה שאמר לאחרונה ''כולו שופט שלום''. אז איזו חשיבות יש לבית המשפט, המשטרה כבר הוכיחה את אשמתו בתקשורת.השבוע החלה חקירה חדשה נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן. נחקר איש משרד החוץ, מר זאב בן-אריה שגריר לשעבר בבלרוס ושגריר מיועד בלטבייה (הכל הפך שקוף עבור ליברמן). סופר כי לשולחנו של השגריר התגלגלה מעטפה עם הכיתוב ''סודי ביותר'' שהסתבר שהייתה בה בקשה של משטרת ישראל לחיקור דין בבלרוס כנגד ח''כ, אז, אביגדור ליברמן. למרות הכיתוב הברור, השגריר פתח את המעטפה, קרא אותה, צילם את החומר והעבירה הלאה. כעבור חודש , כאשר מר ליברמן הזדמן לשם השגריר העביר לו העתק מהחומר שהכיל פרטים רגישים מאוד על החקירה. לכאורה מעשה חמור מאוד.אך מסתבר כי לפי הוראות משרד החוץ על השגריר לראות את כל הדואר המגיע לשגרירות, לקרוא אותו, לשמור העתק במידת הצורך ולטפל בעניין, במקרה זה, בקשת חיקור הדין (זבובון שנופח). האם השגריר מסר את המידע למר ליברמן? לדברי המשטרה-כן. אם כך, מין הראוי, שתוך ימים ספורים נראה כתבי אישום. אם לא, הרי חזינו בעוד תרגיל יחסי ציבור נהדר של משטרת ישראל.אגב, מספר ימים בטרם נודע העניין, התכנסה ועדת המינויים של משרד החוץ ומתוך 15 מועמדים לתפקיד השגריר בלטבייה היא בחרה במר בן-אריה. אני מאמין שאחד מתוך 14 הנשמות הטובות שלא נבחר כשגריר טרח לידע את המשטרה על שארע בבלרוס.
ועדת משנה של הקונגרס האמריקאי הכריעה ברוב של אחד כי בוצע רצח עם בארמנים על ידי התורכים במהלך מלחמת העולם הראשונה (טורקיה מחזירה השגריר). ממש היסטוריה בהתהוות.מדוע רק עתה? עד היום הלובי היהודי דאג שהחלטה כזו לא תקבל על רקע הברית האסטרטגית בין מדינת ישראל וטורקיה. אבל כאשר ארדואן, ראש משלת טורקיה החל לבעוט בישראל הוא קיבל בעיטה ראשונה חזרה ובדיוק במקום שרגל ימין חוברת לרגל שמאל. מי שחטף במקום זה יודע כמה זה כואב.
ולבסוף עניין מרגיז מאוד. מאז חיסול הטרוריסט אל-מבחוח בדובאי מוצפים דפי העיתונים ומסכי הטלוויזיה בארץ ובעולם בעשרות תמונות של אנשים תוך ציון שמותיהם, לאומיותם ותפקידם-סוכני המוסד. האם מישהו ראה פעם תמונות של סוכני מודיעין אמריקאים או בריטים או צרפתים או אחרים המתנוססים על עמודים ראשיים של עיתונים או בפתיחת מהדורות חדשות בטלוויזיה?אני לא ראיתי.אז מדוע אנחנו? כי אנחנו חלשים! זו גם הסיבה ששולחים אדם כגולדסטון לחקור אותנו אך לא חוקרים את האמריקאים או הבריטים או הרוסים או את נאט''ו.כי אנחנו חלשים.אז, מילא, התקשורת הבינלאומית. אך מה החגיגה הזו של התקשורת המקומית?כי התקשורת המקומית רואה את עצמה כחזקה יותר מכל מוסדות השלטון. אולי זה נכון, אך, אנו כציבור צריכים להראות לתקשורת את מקומה הנכון במערכת השלטונית והוא בטח לא בראש המערכת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה