יום שבת, 3 באפריל 2010

תשובה לתום פרידמן\אבי טרנגו

תום פרידמן, הפרשן הבכיר של ניו-יורק טיימס איננו אנטישמי ולעולם לא יהיה אנטישמי. הוא מאמין בלב שלם שהוא אובייקטיבי, בעל רצון כן לעזור לישראל. אולם גם על ידיד אמיתי כמותו שורה כיום "רוח המפקד".
בפברואר 2002 קראתי בפליאה את תוכנית השלום שלו: הכרה מלאה של העולם הערבי בזכותה של ישראל להתקיים תמורת נסיגה מלאה לקווי 67'. כאיש שמאל ישראלי בירכתי על שפרשן בכיר מבין שהבעיה איננה רק ישראלית-פלסטינית אלא חוסר נכונות בעולם הערבי לקבל מדינה יהודית ריבונית.
17 בפברואר 2002, יום שלעולם לא אשכח: הימים ימי האינתיפדה, השיא עוד לפנינו. השתתפתי כחבר פעיל בהפגנת שלום עכשיו, באווירה אינטימית. במשך למעלה מ-30 שנה הייתי שותף לדעתו של פרידמן שחזרה לקווי 67' היא פתרון הקסם. אך באמצע ההפגנה הודיע כרוז על פיגוע: מחבל מתאבד הרג שני ילדים בפיצריה. המפגינים עמדו דקה דומיה ולאחר מכן עלה הנואם הבא, פלסטיני "מתון" שנאומו התרכז רק בהאשמת ישראל מאז ימי הנכבה ותחילת הציונות. הפיגוע בפיצריה בקרני-שומרון לא זכה לאיזכור. עזבתי את ההפגנה בתחושת גועל.
למחרת קראתי בניו יורק טיימס שהשליט הסעודי, שהיה טרוד באותם ימים בשיפוץ תדמית לאחר ש"בני טובים" סעודים ביצעו את פיגועי 11 בספטמבר, מאמץ את תוכנית פרידמן והופך אותה ל"תוכנית השלום הסעודית". בוודאי גם פרידמן הבחין שהסעודים הוסיפו תנאי ששום ישראלי אינו יכול לקבל: הגירת מאות אלפי פלסטינים ("פליטי 1948") לישראל ושינוי דמותה הדמוגרפית. האם לא הבין פרידמן כבר אז שזהו סימפטום הבעיה: חוסר נכונות של העולם המוסלמי לקבל ריבונות יהודית במזרח התיכון?
בראיון השבוע מאשים פרידמן את ישראל שהיא עושה בכסף האמריקני שימוש לרעה דווקא "כשארה"ב צריכה אותו יותר מתמיד לתמיכה בתעסוקה האמריקנית". הרבה עיתונאים זרים סבורים כי רק בזכות הכסף של אמריקה העם היהודי מתקיים פה. כשמסבירים להם להם שהיקף כלכלת ישראל הוא מאות מיליארדי דולרים בשנה וכי התמיכה האמריקנית מהווה אחוז זעום מזה – הם מסרבים להאמין. מהשלושה מיליארד שארה"ב מעניקה לישראל מדי שנה רק 690 מיליון מועברים בפועל לישראל. השאר, 75% מהסיוע, נשאר בארה"ב. כי זו סובסידיה עקיפה של הממשל ליצרני הנשק האמריקנים – בואינג, לוקהיד, מקדונאל דגלאס, וכך גם תומך בתעסוקה האמריקנית.

ישראל תורמת לכלכלה האמריקנית
ישראל קונה בסכומים גדולים בהרבה מהמענק בארה"ב. השבוע פורסם על קנייה בסך 1.8 מיליארד דולר של מטוסי הרקולס מלוקהיד. האם פרידמן חושב שאין בעולם יצרניות אחרות למטוסי תובלה? בזכות המענק הזה ויתרה ישראל על פיתוח אמל"ח שמתחרה בתעשייה האמריקנית. יש גם פיתוחים ישראליים ששולבו בתעשייה האמריקנית והצילו חיילים אמריקנים בשדה הקרב.

פרידמן ודאי גם מודע לעשרות אלפי המהנדסים הישראלים, מיטב ההשכלה המדעית הישראלית, בהשקעה של מליארדי שקלים – שעברו עם הידע שלהם לעבודה בסיליקון וואלי. זו תרומת ענק לכלכלה שם. מנכ"ל חברה בוואלי שהודה כי הוא מחפש עובדים ישראלים אמר לי: "אין רקע טוב יותר מהשכלה וחוצפה ישראלית פלוס כמה שנים ב IDF כדי לייצר Yankee Ingenuity".

אז על מה אנחנו מדברים, מר פרידמן? על 690 מיליון דולר מהסיוע שאותם ארה"ב מעבירה בשקלים לישראל? זה כמו שאומרים אצלכם: peanuts. הסיוע שנתנה ממשלתך לחברת AIG על סך 200 ביליון דולר, יצא הרי במהירות את גבולות ארה"ב לבנקים בחו"ל: דויטשה בנק, קרדיט סוויס ושאר בנקים בשוויץ שבהם מופקדים כספי אילי הנפט. הפדרל ריזרב קנה בטריליון ורבע דולר, אג"ח משכנתאות של פאני-מי ופרדי-מק. למי שולם הכסף לאמיתו של דבר? מאות מיליארדים זרמו מארה"ב לכיסם של שייחים סעודים שהחזיקו באגחי"ם האלה. מאיפה היה לסעודים כל הכסף שהם מלווים לכם חזרה בריבית כדי שתנפחו את מחירי הנדל"ן? זה הנפט הערבי שהזרמתם לרכבי ה-SUV שלכם – בזה בטח לא אשמה ישראל.

אז קחו בחזרה את 690 מיליון הדולר שנתתם. נסתדר טוב מאוד בלעדיהם. זה יוצא בערך 400 שקל לכל אזרח ישראלי – באמת לא מה שיפיל אותנו. טענות על יהודים וכסף לא צריך לקרוא אצל פרידמן, ניתן לשמוע אותן חינם (במשך 20 שנה) בדרשות של הכומר ג'רמיה רייט.

אם פרידמן בכל זאת רוצה לדעת מה תורם הכסף האמריקני לסכסוך באזור, למדתי על כך כשלוויתי עיתונאים זרים בסיור בשטחים. תעשיין פלסטיני אמר לי: "לא יהיה שלום בינינו עד שלא תהיה אצלנו בפלסטין כלכלה נורמלית. אני תעשיין, אחד הבודדים שמייצרים משהו בפלסטין. אבל אצלנו התפתחה כלכלה שאין כמוה בעולם. זה לא רק התקציב הרשמי של הרש"פ שמקבלת כשני ביליון דולר כל שנה מחו"ל ומוציאה אותו על עשרות אלפי משרות מיותרות של אנשי בטחון ופקידים. האמריקנים והאירופים מג'נונים לגמרי".



לטענתו, "הם תורמים עוד כמה ביליונים בשנה לאו"ם, לאונר"א, ל-ANERA, ל-USAID ועוד מאות ארגונים הומניטאריים המזרימים מזומנים למימון הצריכה האישית הפלסטינית. עשרות אלפי פלסטינים אינם מייצרים כלום, מתפרנסים מהפקת מסמכים על הכיבוש – ומקבלים תמורת זאת אלפי דולרים בשנה".

לדבריו, "אם אתם הישראלים רוצים שלום אמת, אתם צריכים לעצור את הכסף לפלסטינים. רק כשאצלנו הפלסטינים ובשאר העולם הערבי יבינו כולם שעליהם לבחור בין עבודה יצרנית להמשך המאבק נגד ה'יאהוד', רק אז יבוא השלום".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה