יום שלישי, 13 ביולי 2010

תרומה יהודית מכרעת לארה"ב\יוסי לביא

להלן סיפור מעניין ששלח לי יוסי לביא
לפני זמן מה הוקם לוח זיכרון בבית הכנסת היהודי באקדמיה הצבאית היוקרתיתשל ארה"ב, בווסט-פוינט - לזכרו של: " חיים סלומון ".בימי חייו, וזאת בתקופת הכרזת העצמאות של ארה"ב בשנת 1776, היה האיש הזההיועץ הכספי ועוזרו הראשי לעניינים כלכליים של ג ' ורג ' וושינגטון, שהיההנשיא הראשון ומפקד הצבא הקונטיננטאלי של ארה"ב החדשה.
בימים הקרים של החורף של שנת 1777 חיילי צבא ארה"ב קפאו מקור מחוסר ביגודמתאים ורעבו מחוסר מזון. חיים סלומון גייס את הקהילה ה יהודית בארה"ב שכברמנתה אז כמה אלפי משפחות ושלח קריאה ליהודי אירופה לבוא ולעזור בתרומותכספיות למדינה החדשה. פעולתו הייתה כה מוצלחת שגו ' רג ' וושינגטון עצמו מצאלנכון לציין שאלמלא פעולתו של חיים סלומון'פני ההיסטוריה היו בודאישונים, משום שצבא ארה"ב – לא היה מחזיק מעמד במלחמתו נגד הבריטים ויתראויביה של ארה"ב, שלא רצו בקיומה ' .
לזכרו של חיים סלומון ועזרת העם היהודי להקמתה של הרפובליקה של ארה"בבמלחמת העצמאות שלה - ציווה וושינגטון להנציח את פועלם בדרך מיוחדת.אם תיקחו לידכם את השטר של 1 דולר ותתבוננו בצידו האחורי בימינו של השטר,תראו שהכוכבים מעל ראשו של הנשר המצויר על גבי השטר הם כוכבים בני ששקצוות דהיינו: כוכבי "מגן-דוד". זאת ועוד, אם תסבבו את הנשר במהופך כלפימטה תראו שבבסיסו של הנשר נמצאת קונפיגורציה של מנורת שבעת הקנים שהיאסמל ליהדות.שני סמלים אלה הוכנסו לתמידות בדיוקנו של המטבע הבסיסי לפי הוראתוהמפורשת של וושינגטון, שאמר:
'שהעם האמריקאי לעולם לא ישכח את העזרה שהושיטו בני העם היהודי ברגעים החשובים ביותר של תקומת ארצות הברית של אמריקה ' .
[ ... את הסיפור הזה שלח לי מארה"ב ידיד, סא"ל-מיל בחיל ההנדסה של ארה"ב,שהוא מראשי הועד הציבורי שהקים ומטפח את בית-הכנסת היהודי בווסט-פוינט.אני מפיץ אותו בבחינת "המביא דברים בשם אומרם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה