יום שבת, 2 ביולי 2011

4 ביולי – יום העצמאות של ארצות הברית\שאול נעים

4 ביולי – יום העצמאות של ארצות הברית



פעמיים חגגו אזרחי ארה"ב יובל מאה ומאתיים שנה לעצמאותם ובשני המקרים היה זה בנסיבות עגומות.

ב-4 ביולי 1876 –יום העצמאות המאה ,התעוררו אזרחי ארה"ב לבוקר עצוב במיוחד. כותרות העיתונים דיווחו על טבח נורא שערכו האינדיאנים ביחידה צבאית אמריקאית, ימים ספורים קודם לכן, ב-25 ביוני. גנרל קסטר, השנוי במחלוקת, מפקד חטיבת הפרשים השביעית, חדר לשטחי המחיה של האינדיאנים, נתקל במחנה גדול שלהם באזור שנקרא "ליטל ביגהורן" ובניגוד להוראות שקיבל החליט לתקוף מיד.
שבט הסיו האינדיאני, נלחם בעוז ובאומץ והביס את הפרשים. כ 270 לוחמים נהרגו ועשרות רבות נפצעו. האינדיאנים התעללו בגופות וכמנהגם קרקפו אותן. הלם וזעם נורא הציף את אזרחי אמריקה.
קסטר היה סגן במלחמת האזרחים בארה"ב, 13 שנה קודם לכן. לפני קרב גטיסבורג המפורסם, היו חסרים מפקדים, והוא קיבל מינוי זמני לדרגת אלוף משנה (הקפצה של כ-4 דרגות). בחטיבת הפרשים שלו נהרגו אז כ-260 פרשים, יותר מכל חטיבה אחרת. היה לו רקורד של קצין לא ממושמע.
התבוסה הנוראה גרמה לשינוי רדיקלי ביחס כלפי האינדיאנים. עד אז הם היו מוגנים בשטחי מרעה רבים בתוקף פסקי דין של בית המשפט העליון. האסון של האמריקאים הפך לאסון של תושביה המקוריים של יבשת אמריקה-האינדיאנים.
עתה בתוקף הלחץ הציבורי, הם נדחקו שוב ושוב משטחיהם וב-1889 (כעבור 13 שנים) שוב לא היו להם שטחים עצמאיים, והם חיו רק בשמורות טבע מוגדרות.

ב-4 ביולי 1976 חל יום העצמאות 200 של ארה"ב. לאיש בבירה וושינגטון ובמדינה כולה לא היה רצון לחגוג. בבית הלבן ישב הנשיא ג'ראלד פורד. הנשיא היחידי בתולדות ארה"ב שלא נבחר בבחירות לא כנשיא ולא כסגן נשיא.
שנתיים קודם לכן התפטר הנשיא ריצ'רד ניקסון, בגלל פרשת "ווטרגייט" והעובדה ששיקר לעם האמריקאי. חודשים רבים הוא סירב לבקשות בית משפט להמציא קלטות שהוכיחו את שקריו ולבסוף נאלץ להתפטר.
קודם לכן התפטר סגנו שנבחר בבחירות, ספירו אגניו, לאחר שנתגלה שקיבל שוחד בסכום עצום ממועצת החלב / אי תשלום מיסים
ופורד מונה לסגן נשיא.
פורד נחשב לאחד הנשיאים העלובים של ארה"ב.
בישראל זוכרים את תקופת נשיאותו כעוינת במיוחד לישראל. הוא החליט על מדיניות "עיון מחדש" בכל מערכת היחסים עם ישראל, בהשפעת שר החוץ שלו היהודי הנרי קיסינג'ר. הוא כפה עלינו החלטות שרצה לקבל. כאשר ניסה להיבחר בכוחות עצמו לנשיאות, בנובמבר 1976, הובס ע"י מגדל בוטנים כמעט אלמוני בשם ג'ימי קרטר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה